Dar prieš keletą dešimčių metų ištikus reikalui daugybė vairuotojų atsiraitodavo rankoves ir
pasikeisdavo ne tik prakiurusį automobilio ratą ar nebeveikiančią lemputę, bet ir daugybę
gerokai sudėtingesnių mazgų. Šiandien jau retas kuris linkęs teptis rankas, nes to negali
arba nemato prasmės tam gaišti laiko. Be to, ir patys automobiliai tapo sudėtingesni, o
dažnai gamintojai nė nenori, kad prie atskirų automobilio mazgų knebinėtųsi ne remonto
dirbtuvių meistras. Laimei, tokiems klausimams spręsti jau sukurta nemažai išeičių, tad
vartotojams telieka pasirinkti, kas geriausiai tenkins jų poreikius.
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis pastebi, kad moderniuose automobiliuose
dažnai nebeužtenka tik išimti susidėvėjusią ar neveikiančią dalį ir pakeisti ją nauja. Neretai
naują dalį reikia susieti su automobilio valdymo bloku, kad transporto priemonė veiktų taip,
kaip numatė gamintojas. Kartais net ir perdegusią automobilio lemputę pasikeisti yra rimtas
iššūkis.
„Net ir pristačius automobilį remontui, dažnai vairuotojai susiduria su rūpesčiais, kai jų
netenkina serviso darbo kokybė arba gedimas atsinaujina. Kartais automobilį pristačius dėl
vieno gedimo, remonto dirbtuvės pateikia ilgą sąrašą kitų problemų, kurias reikia šalinti. Gali
kilti ir pasitikėjimo klausimas, ar nebus įdėtos prastesnės kokybės detalės nei sutarta. Ir taip
toliau“, – vardija žurnalistas.
Vairuotojų įpročiai taip pat keitėsi jiems pradėjus labiau vertinti savo laiką. Šiandien dažnas
paskaičiuoja, ar jo sugaištas laikas tvarkant mašiną nėra brangesnis nei suma, skiriama šios
srities profesionalams.
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis
pastebi, jog sparčiai auga vartotojų dalis, kuriems automobilis tėra mobilumo priemonė, o
rūpestis ja tampa paprasčiausia našta.
„Žmonės gyvena vis didesniu tempu, tad laisvas laikas tampa didesne siekiamybe“, –
paaiškina rinkos ekspertas.
Dar daugiau – dabar jau ne viena įmonė siūlo naują ar apynaujį automobilį nuomotis kartu su
jo priežiūros paslaugų paketu ir dėl nieko nebesukti galvos. Pavyzdžiui, siūloma išsirinkus
norimą nuomotis automobilį iš anksto apskaičiuoti jo būsimas išlaidas, o tuomet paslaugos
teikėja pasirūpins visų administracinių ir techninės priežiūros klausimų sprendimu nuomos
laikotarpiu.
Automobilio prenumerata ar veiklos nuoma, dar kitaip vadinama ilgalaike nuoma, – tai gana
naujas mobilumo kaip paslaugos („Mobility as a Service“) nuosavybės modelis, pagrįstas
fiksuotais reguliariais mokėjimais, kurie padengia mašinos nuomos, administravimo bei
priežiūros išlaidas.
Rinkos tyrimų bendrovės „Straits Research“ duomenimis, 2022 metais pasaulinė automobilių
prenumeratos rinkos vertė sudarė 2,56 mlrd. eurų, o iki 2031-ųjų turėtų išaugti iki 35,4 mlrd.
eurų. Pagrindinė to priežastis – vartotojų palankumas rūpesčių nekeliantiems mobilumo
sprendimams, kurie suteikia galimybę lanksčiai naudotis įvairiomis transporto priemonėmis.
Vienos pirmųjų automobilių veiklos nuomos paslaugomis naudotis suskubo viską
paskaičiuojančios įmonės. Verslo parkuose gali būti ir dešimtys transporto priemonių, todėl
mažiausiai norima skirti savo išteklius su tiesiogine veikla nesusijusiems administravimo
darbams.
Tiek didžiosios bendrovės, tiek smulkios įmonės taip pat nori iš anksto žinoti, kiek joms
kainuos su automobilio priežiūra susijusios išlaidos. Į šį klausimą lengvai atsakyti gali
nuomos bendrovės, kurios įvertina daugelį veiksnių: pavyzdžiui, reguliarius aptarnavimus,
nusidėvinčių dalių keitimą pagal gamintojų keliamus reikalavimus, netgi kiek padangų reikės
visam automobilio nuomos laikotarpiui.
Kad šios paslaugos faktoriai ypač vertinami verslo klientų, patvirtina ir automobilių veiklos
nuomą teikiančios įmonės „Mobire Lietuva“ vadovas Jonas Survutas. Bendrovėms
nebereikia samdyti automobilių priežiūros specialistų, o vairuojantys darbuotojai negaišta
laiko ir gali jį skirti savo tiesioginiam darbui.
Tai kas sėkmingai veikia versle, netrukus išpopuliarėja ir tarp fizinių asmenų. J. Survuto
teigimu, čia veikia panaši logika: jeigu verslo klientai gali mokėti protingą sumą, kad dėl
priežiūros nereikėtų sukti galvos, tikėtina, kad ir privatūs asmenys norės pasinaudoti tokia
pat galimybe.
„Net ir sezoninių padangų keitimas atima laiko, o dar ir reikia galvoti, kur jas sandėliuoti, tad
automobilių veiklos nuoma su paslaugomis orientuota tiek į verslo segmentą, tiek ir privačius
asmenis. Manau, kad vartojimo įpročiai keičiasi visose srityse. Ieškome paprastesnio ir
patogesnio vartojimo, todėl vairuotojai irgi ne išimtis. Visi ieško būdų, kaip išvengti
papildomų rūpesčių, problemų ir nesukti galvos, jeigu galima jos nesukti. Ir tokiu būdu
vartotojai renkasi tiesiog vairuoti, o ne prižiūrėti automobilį“, – teigia pašnekovas.
Dar viena sritis, kurios rūpesčius vairuotojai linkę perkelti ant profesionalų pečių, yra
susisiekimo priemonės administracinė našta. Civilinės atsakomybės ir kasko draudimai,
privalomoji techninė apžiūra, draudiminių įvykių administravimas ir remonto organizavimas
nereikalauja papildomo vairuotojų laiko, nes viskuo pasirūpina paslaugų teikėjas.
Net ir techninė pagalba kelyje ar pakaitinė transporto priemonė, kol automobilis
remontuojamas, išsprendžia daugelį problemų. Visais šiais dalykais be abejo galima rūpintis
pačiam, tačiau didmiesčių gyventojai už nustatytą mokestį yra linkę perleisti rūpesčių naštą
automobilių priežiūros paslaugas siūlančioms bendrovėms.
Anot M. Buzelio, vadinamoji „Netflix“ karta yra įpratusi naudotis paslaugomis mokant
reguliarų mokestį. Prenumeruojant ar nuomojant viskas labai paprasta ir aišku – paslauga
lengvai prieinama, ją galima individualizuoti pagal savo poreikius ir naudotis tol, kol ji yra
reikalinga dėl nieko nesukant galvos.
„Vartotojams, kuriems reikia tiesiog transporto priemonės, vieną sąskaitą apmokėti turbūt
paprasčiau nei penkias. Jeigu naują automobilį pirksi lizingu, vieną dieną sutarties terminas
baigsis. Tada reikės rinktis kitą modelį, rūpintis senojo pardavimu. Automobiliai nuvertėja, tad
užgrius ir dar viena problema. Todėl nemažai vairuotojų linkę pasvarstyti, ar nevertėtų
pasirinkti ilgalaikės nuomos su visomis paslaugomis paketo ir tiesiog būti reikalingų
paslaugų prenumeratoriumi, o minėtus rūpesčius perleisti administratoriui“, – reziumuoja
pašnekovas.